Kdo spolkne
"kajmany"?iHned 13.3.2003 |
||
| Proběhl
online rozhovor s Ing. Markem Ditzem, ředitelem útvaru
Podpora bankovních operací ČSOB. Tématem diskuse byly
tzv. kajmanské fondy, které získala ČSOB po
převzetí bývalé IPB v červnu 2000. Fondy by měla
převzít Česká konsolidační agentura, jednání
provázejí spory. Odpovědi na položené dotazy naleznete uvnitř článku. |
ČSOB se spolu se státem domluvila, že část aktiv převezme Česká konsolidační agentura, obě strany se však doposud nedohodly. ČSOB si údajně klade podmínky, na které není ČKA ochotná přistoupit a vypořádání majetku po bývalé IPB je v nedohlednu. Hrozí totiž, že by uzavření transakce mohlo přijít stát na další miliardy, které zvýší již tak astronomické náklady na řešení krize v IPB. Kauza by měla být vyřešena do konce dubna, stále však sílí hlasy, že ČSOB nakonec kajmanské struktury na stát nepřevede...
| 13.3.
10:26 S.Brunclík - Střepiny |
Vážený pane řediteli, na mé opakované žádosti o rozhovor zhruba před třemi týdny jste bohužel nereagoval kladně a proto si dovolím položit Vám několik otázek alespoň tímto způsobem. Už v roce 2001 bylo z fondu TDF odčerpáno přibližně 150 miliónů na právní služby a dalších zhruba 20 miliónů bylo vyplaceno na manažerské odměny. -Můžete prosím rozklíčovat na jaké právní služby byla vynaložena ona částka a kdo a za jakou práci dostal vyplacené odměny? -Velmi by mne rovněž zajímalo proč byly založeny dva nové fondy (Stickwalk, Finismur)a k jakým majetkovým přesunům v této struktuře došlo. Podle mých informací došlo při přelévání majetku mezi jednotlivými fondy ke značnému znehodnocení některých aktiv. - Proč jste změnili Articles of Associations ve fondech TDF Ltd.? Dělá to dojem, že jediným účelem je zabránit jinak poměrně snadnému převodu majetku fondů na stát. - V neposlední řadě bych rád věděl jestli všechny vaše zásahy ve fondech jsou prováděny s vědomím České konsolidační agentury. - A úplně na závěr bych Vás rád ještě jednou požádal o rozhovor před kamerou. ČSOB si naposledy stěžovala, že jsem neinformoval objektivně. Rád bych proto znovu nabídnul příležitost se k celé záležitosti z vaší strany vyjádřit. |
| 13.3.
11:1 M.D. |
Vážený pane, Vaše informace evidentně pocházejí ze zdrojů skupiny Nomura, s níž nejen ČSOB, ale i fond Tritton a Česká republika, vedou řadu soudních sporů v řádu desítek miliard korun. Bohužel jste bez ověření skutečného stavu zneužil televizní obrazovku TV NOVA k šíření podobných dezinformací, přestože jste si mohl většinu informací ověřit z veřejných zdrojů. Například důvody zřízení společností Stickwalk a Finismur a strukturu operace záchrany aktiv s tím souvisejících jste mohl podrobně nastudovat na stránce www.kajmany.cz. Na stejném místě jste mohl získat i ostatní informace, o kterých se zmiňujete. Žádné manažerské odměny v řádu desítek milionů korun nebyly z fondu nikdy vyplaceny. Pokud jde o Vaší nabídku rozhovoru před kamerou, po minulé zkušenosti s Vaší jednostrannou a účelovou interpretací faktů, musím bohužel konstatovat, že nevěřím ve Váš profesionální přístup k danému tématu. Bohužel místo vysvětlování jednoduchých věcí musím trávit čas s právníky nad přípravou právních kroků, jejichž potřebu jste svým přístupem vyvolal. |
| 13.3.
10:23 FOJT |
CO JE PRAVDA, ZE NA PLZENSKU DOSTAVAJI LIDE SMS, VARUJICI JE PRED ULOZENIM PENEZ DO BANK CSOB? |
| 13.3.
11:00 M.D. |
ČSOB je zdravá a prosperující banka s transparentním vlastníkem. Tyto SMS jsou nepravdivé. Osoby, které je šíří, páchají trestnou činnost s cílem poškodit ČSOB a její klienty. |
| 13.3.
10:15 čev |
z odborných i veřejných informací cítím (nejen já) rozpor mezi institucemi a řešení problémů : ČSOB - privátní subjekt s vysoce odbornými pracovníky a zázemím a s jasnými cíli, ČKA- státně-politická instituce s politikařením, plná "různých zájmů", s nejasným odborným zázemím a s se stovkami (devíti ?) úředníků často s minimem kvalifikace a maximem "zadání" DOTAZ- jste vůbec za této situace najít kvalifikovaného partnera v ČKA a najít společný jazyk (myslím po stránce odbornosti) pro řešení ?? |
| 13.3.
10:59 M.D. |
V ČKA je řada pracovníků, kteří jsou schopni kvalifikovaně a konstruktivně řešit problémy. Důležité je, aby nebyli rozptylováni a mohli se soustředit na řešení skutečných problémů. |
| 13.3.
09:11 Vodička |
Jsem drobným akcionářem společnosti Apollón holding. Společnost uzavřela s ČSOB, bývalým Motoinvestem a Agrobankou dohodu, kterou označuje za tajnou a zdůvodňuje že k utajení došlo na nátlak ČSOB. Následující odstavec, týkající se také ČSOB a Trittonu a spol. Markin (zástupci Miroslav Jirků, Lubomír Olešovský, Marie Podhrazká) vyšel v týdeníku EURO. Můžete blíže okomentovat problematiku týkající se níže uvedeného. EURO: ,,spory vyplývající z generální dohody a z neuskutečněného obchodu s akciemi Banky Haná jsou sice Dohodou o narovnání ukončeny, přesto ale ČSOB se kvůli Apollón holdingu ještě možná soudit bude. Zatím neověřené informace napovídají, že totiž banka usiluje o jeho ovládnutí. Bankéři se domnívají, že Apollón by měl skončit ve společnosti Tritton. „Tritton investoval deset milionů dolarů do irského fondu Markin Asset Management, který však nakonec nikdy nevznikl. Jeho správcem měla být společnost Markin AG se sídlem ve Švýcarsku. Tato švýcarská společnost však investovala vklad Trittonu do firmy Galileo a ta použila peníze na nákup fondu Apollón holding. Existuje příslib, že Tritton se má dostat k aktivům, jež Markin AG pořídí. A z toho tedy vyplývá, že Apollón má skončit v Trittonu. O to se však nakonec bude muset vést soudní spor,“ uvedl pro týdeník EURO zdroj, který si nepřál zveřejnit své jméno."" |
| 13.3.
10:53 M.D. |
ČSOB žádnou dohodu s Motoinvestem a Agrobankou nikdy neuzavřela, tento obchod pochází z dílny bývalého vedení IPB a ČSOB po převzetí byla nucena jej řešit. Nalezené řešení bylo zejména výhodné pro podílníky Apollón holdingu a ČNB. Pokud jde o transakci Markin popisovanou EUREM, nezbývá mi než konstatovat, že popis odpovídá rámcově skutečnosti. |
| 13.3.
09:09 Vodička |
Můžete objasnit níže uvedené publikované informace týkající se donedávna majoritního akcionáře spol. Apollón holding - firmy Galileo : z internetové doskuse J.Venclovský: no, ledacos jsem si ověřil a žádná strategie Galilea neexistuje a dnes už ani žádné spojení na IPB neexistuje. Galileo je jen začátek řetězce, který je přes různé struktury ovládán trochu zašmodrchaným srocením ČSOB/ČNB/ČKA. Podíl z AGB II platí ČSOB - přechod vlastnictví Galileo a.s. na fond Tritton. z auditorské zprávy spol. Galileo: Společnost Galileo, majoritní akcionář Appolon holdingu, vykazuje záporné obchodní jmění. Představenstvo nesplnilo povinnost svolat valnou hromadu a navrhnout valné hromadě zrušení společnosti a její vstup do likvidace. majitel Galilea je firma IKAG z Lichtenštejnska, bývalý majitel firma Fidutec ze Ženevy |
| 13.3.
10:49 M.D. |
Ani Apollón holding ani Galileo v současné době nepatří kajmanským fondům. V této věci je fondem veden soudní spor v zahraničí. |
| 13.3.
08:34 Ing. Lucian Papazian |
Proč se ČSOB stará o "kajmanské portfolio" ledabyle? Z jakého důvodu vyzobává rozinky a státu chce přenechat jen nepoživatelný zbytek? Proč odborníci k této problematice v ČSOB jsou propouštěni a na jejich místa přicházejí neznalci? Proč bruselská KBC nedává ČSOB větší pravomoce a chová se vůči Čechům arogantně? |
| 13.3.
10:46 M.D. |
ČSOB se stará o kajmanské portfolio nadstandardně a je dozorována několika regulátory. O žádném vyzobávání rozinek nemůže být ani řeč, naopak po dobu kterou ČSOB fondy spravuje, byla aktiva ochráněna a zhodnocena. Neznám žádného odborníka, kterého bychom propustili. KBC se chová jako konstruktivní a pečlivý vlastník. Myslím, že ani já ani kolegové nevnímáme v této věci žádné napětí. |
| 13.3.
05:04 VK - váš klient |
Pane řediteli, na www.kajmany.cz se v podstatě uvádí, ľe se dosud nepodařilo zjistit kdo byl klientem kanadského právníka, který svého času zřejmě zastupoval jakési dva subjekty - vlastníky hlasovacích práv, jejich názvy či jména se nezmiňují a kteří evidentně ovládali majetek v hodnotě desítek miliard.Kdo to tedy byl, kdyľ ne IPB.Je dost nepochopitelné, ľe se asi nikdo přílią nezabývá otázkou, komu IPB v podstatě darovala či dala k dispozici několik desítek miliard a proč.Je v této věci něco nového? Slyąel jsem , ľe kajmany byly IPB převedeny na nejmenovaného kanadského dřevorubce, nebot_ nepochybně prokázal , ľe je původním a výlučným autorem loga Lva ve světě financí vyrobeného původně z kanadské borovice.Jeho nárok IPB musela uznat a s ohledem na hrozící ľalobu ze strany dřevorubce a jeho komplice, který drľel borovici se s ním mimosoudně vyrovnala a to tím ľe jim převedla ty fondy.Myslím, ľe se IPB oprávněně obávala hrozivé prohry u soudu v zámoří,podobně jako tabákové koncerny a proto se raději, aby uąetřila, soudům vyhnula.To je přece rozumné. Klienti toho kanadského advokáta to prý vůbec nevěděli, ľe to převedl zase vám zpátky a protoľe jim tudíľ nic nezbylo, tak si chudáci ztloukli vor z tý borovice co tam vąude roste a plavili se do Evropy, do Bruselu si stěľovat .Bohuľel se buď utopili nebo je při mezipřistání na Nilu seľral kajman či krokodýl a nebo lev ve světě bez financí a tak se asi nikdy nikdo nedoví jak se ty dva chudáci okradený jmenovali.Máte pane řediteli nějakou zprávu, jestli třeba jeątě je naděje , ľe se Ti okradení dřevorubci dočkají alespoň nějaké satisfakce?Vľdy' je to do nebe volající nespravedlnost co se jim přihodila.Myslím, ľe by se za těch pár miliard měla postavit nějaká socha či sousoąí třeba na Letné nebo aspoň 2x hrob neznámého dřevorubce na Voląanech na památku těch Kanaďanů. A máte to vyřeąený, to je pořád předávat nepředávat ČKA kajmanskou strukturu.®ádnou starou strukturu nepředávejte. Já myslím, ľe kajmanská nová skulptura je řeąení, který kaľdý ocení. Třeba architekt ©ípek by snad mohl za těch pár miliard vytvořit hodnotnou skulpturu, kdyľ mu teď na hradě rozbili tu vázu.Předejte skulpturu místo struktury a soudní spory to neohrozí.Hodnota jako hodnota.Auditoři to ocení a jeątě uděláte radost Amnesty International,vąem kanadským dřevorubcům a vládě,©ípkovy a Machálkové a mě. |
| 13.3.
10:41 M.D. |
To zní jako námět na telenovelu. Tak najděte ty dřevorubce. |
| 13.3.
04:38 George |
Vazeny pane Ing.Ditzo, mam na Vas hned nekolik otazek. Za prve by me zajimalo, jak daleko CSOB ve spolupraci se statem dosud postoupila v reseni kouzy kajmansky fondu, za druhe jestli uz byla podana trestni oznameni na osoby figurujici v teto kauze, popripade zda-li jiz byl nekdo obvinen z trestneho cinu podvodu, a v neposledni rade v cem konkretne je problem mezi CSOB a statem. |
| 13.3.
10:38 M.D. |
ČSOB prověřuje společně s ČKA a Ministerstvem financí několik variant převodu kajmanských fondů na stát. Spolupráce se v posledním období značně zlepšila. ČSOB podala příslušná trestní oznámení, v některých kauzách již došlo ke sdělení obvinění osobám z bývalé IPB a Nomury. |
| 13.3.
03:19 VK - ( váš klient ) |
Už se podařilo zjistit kdo vlastnil ty dva záhadné subjekty, které na www.kajmany.cz pro jistotu nejsou ani jmenovány? Kdo když ne IPB fakticky mohl řídit a tudíž i majetkově ovládat kajmanskou strukturu? Zajímá to vůbec někoho? Nebo snad všichni věří tomu, že kanadský advokát to té IPB ukradl? Pro koho pracoval kanadský advokát? Pro mrtvého kanadského dřevorubce? |
| 13.3.
10:35 M.D. |
viz. předchozí odpověď |
| 13.3.
02:56 VK - ( váš klient ) |
Vážený pane řediteli,na www.kajmany.cz se uvádí,že reprezentanty vlastníků Tee Square Limited byly dva další subjekty, ale že se nepodařilo dosud rozkrýt či zjistit kdo tyto subjekty vlastnil,tj. hlasovací akcie a tudíž měl pod kontrolou obrovský majetek celých kajmanských fondů.To je frustrující zpráva.Kdo to teda ovládal když ne IPB a jak to, že to nikoho nezajímá a jak to, že se nehlásí veřejně o svá práva ten kdo to ovládal a nikdo tudíž neví kdo to byl nebo snad je nebo snad zase bude a přitom se nikdo nedoví, že už zase je? Báchorky o tom, že celé fondy s majetkem řádově desítek miliard vlastnil resp. ovládal nějaký kanadský advokát jsou poudačky báby fukéř.Každý průměrně inteligentní člověk ví, že advokát vždy zastupuje nějakého klienta,asi zřejmě kanadského dřevorubce,že? Šetřete dál jinak se dozvíme VK-velké kulové. |
| 13.3.
10:34 M.D. |
Sdílíme stejnou nejistotu vzhledem k existenci řady právních překážek, na které narazí každý, kdo se bude snažit záležitost objasnit. Více se snad všichni dozvíme z šetření prováděných policií, k nímž ČSOB dala podnět. |
| 13.3.
01:08 Vodička |
Jaký podíl vlastní společnosti okolo kajmanských fondů a ČSOB ve spol. Apollón holding a AGB fond ? |
| 13.3.
10:30 M.D. |
Žádný. |
| 12.3.
23:33 J. Tomanová |
Jaký je rozdíl mezi šedými a černými aktivy? |
| 13.3.
10:28 M.D. |
Černá aktiva byla od počátku určena k převodu na ČKA, u šedých aktiv byla dohodnuta dočasná správa ČSOB do doby konečného rozhodnutí státu o jejich dalším osudu. |
| 12.3.
23:30 Roman Tichý |
Už v březnu loňského roku se ČKA nechala slyšet, že chce šedá aktiva převzít a spravovat, a nechce nechat řešení pouze na vás (míněno ČSOB). Byla to jen slova? |
| 13.3.
10:27 M.D. |
Drtivá většina šedých aktiv již byla převedena na ČKA. |
| 12.3.
23:25 OK |
Množí se pochybnosti, že se celou kauzu podaří do konce dubna vyřešit. Jak to vydíte vy? |
| 13.3.
10:26 M.D. |
Naší dlouhodobou snahou je celkové vztahy se státem vyřešit co nejrychleji. Nemohu však přebírat garance za druhou smluvní stranu. |
| 12.3.
23:20 Jan V |
Kdy myslíte, nastane situace, že se naše banky budou zabývat nromálními problémy a ne vysvětlováním různých svých machinací a podvodů? |
| 13.3.
10:25 M.D. |
Bankovní trh je podle mne již v rukou renomovaných institucí a historické věci, o kterých mluvíte se již přesunuly do odpovědnosti policie a soudů. |
| 12.3.
22:33 lodivod |
Držím Vám palce, akorát nechápu proč běhají po svobodě pánové, kteří IPB potopili, všem se smějou do očí a v poslední době přes média nepokrytě vyhrožujou. Myslím, že to byl pan Kopřivka, jenž tvrdil, že má půl miliardy od japončíků na lobystické akce proti České republice v Bruselu. To je vrchol, už jenom za to by měl jít před soud! |
| 13.3.
10:22 M.D. |
Odpověděl jste si v podstatě sám. Jenom mne mrzí, že je někdo bere vážně. |
| 12.3.
22:27 Beata |
Prý se v ČSOB chystá velké propouštění zaměstnanců v centrále ČSOB? Je to pravda? |
| 13.3.
10:18 M.D. |
ČSOB podobně jako ostatní účastníci trhu optimalizuje svou personální strukturu s cílem snižovat náklady. |
| 12.3.
22:05 Miloš |
Myslíte, že kauza Kajmany skutečně potopila IPB? |
| 13.3.
10:15 M.D. |
Ano. |
| 12.3.
22:02 Radim |
Měly Kajmany k datu prodeje skutečně nulovou hodnotu? |
| 13.3.
10:14 M.D. |
Připadali jsme si jako člověk, který stojí na ulici před zamčeným oknem a je mu pouze dovoleno dívat se dovnitř, kde probíhá hostina. Klíče od okna i dveří však nebyly v zámku, ale v Kanadě. |
| 12.3.
21:08 Honza |
Fondy byly založeny v daňovém ráji, aby nemusely platit daně českému státu. Bylo to legální? Pakliže ne, kdo uhradí ušlé daně? Je někdo hnán i k právní zodpovědnosti? |
| 13.3.
10:09 M.D. |
Vytvoření fondů bývalou IPB je již předmětem zkoumání policie. Poté co ČSOB převzala zodpovědnost za fondy, zajistila placení daní v ČR (například za rok 2001 to bylo 37 miliónů Kč). |
| 12.3.
19:50 Štěpánek P. |
Proč Kajmanské fondy převzala ČSOB a nikoli přímo stát (eprezentovaný např. ČKA)? |
| 13.3.
10:05 M.D. |
S podnikem IPB jsme převzali pouze podílové listy fondů bez hlasovacích práv a možností dění ve fondu ovlivňovat. Následně se nám podařilo získat nástroj jak ohlídat operace ve fondu tak, aby hodnota podílových listů byla zabezpečena. Se státem řešíme další osud těchto vztahů. |
| 12.3.
19:46 PŠ |
Jsou vaše spory s ČKA výsledkem vlivu V. Tlustého? Mimochodem, napadlo mě, že po jeho odposlouchávací aféře by mu všichni jeho příznivci mohli posílat manuály na jeho nokii... :-) |
| 13.3.
09:59 M.D. |
Bez komentáře. Sám používám Nokii a jsem s ní zcela spokojen. |
| 12.3.
19:44 David |
Informovali jste znalce, že uzavíráte o Kajmanech dohodu, aby mohli Kajmany správně ocenit? |
| 13.3.
09:58 M.D. |
Ano. |
| 12.3.
19:43 Šnek |
Jaký je původ peněz v kajm. fondech? Proč občané nejsou seznámeni se strukturou pohledávek převedených do Konsolidační banky a jinam, když je jasné, že právě oni tuto sekeru zaplatí. |
| 13.3.
09:57 M.D. |
V kajmanských fondech se nachází zejména akcie a podílové listy, které tam vyvedla bývalá IPB za účelem oddálení krachu banky. Struktura fondu je zveřejněna na www.kajmany.cz včetně přehledu operací za dobu působení ČSOB. Otázku zveřejnění struktury aktiv převedených do ČKA je třeba položit této instituci. |
| 12.3.
19:40 Limaccia |
Proč jsou Tritton Development Fund tak cenné? |
| 13.3.
09:54 M.D. |
V kajmanských fondech se nachází majetek ve výši cca. 20 miliard korun a nároky v řádu miliard vůči skupině Nomura, které fond vymáhá. |
| 12.3.
19:36 Petr |
Proč zisky z Kajmanských ostrovů nedaníte v ĆR? |
| 13.3.
09:53 M.D. |
Daníme. |
| 12.3.
19:30 ??? |
Proč fondy sídlí na Kajmanech? |
| 13.3.
09:52 M.D. |
Tato otázka patří někomu z bývalého vedení IPB. Pravděpodobně proto, že Kajmany jsou dostatečně daleko od očí českých státních orgánů. |
| 12.3.
19:26 Petr |
Konzultovali jste angažmá ex-ministra Březiny s ČSSD? |
| 13.3.
09:51 M.D. |
S ČSSD nikoliv. Vzhledem k tomu, že kajmanská aktiva spravujeme pro stát, dotázali jsme se na názor příslušných státních úřadů. |
| 12.3.
18:36 Hanka P. |
Ve finančních kruzích se proslýchá, že na ČSOB je připravována nucená správa. Co je na tom pravdy? Děkuji za odpověď. |
| 13.3.
09:49 M.D. |
ČSOB je bankou, která dlouhodobě vykazuje pozitivní hospodářské výsledky v řádu miliard korun ( v loňském roce více než 6 miliard korun ). ČSOB je známá svým konzervativním přístupem k rizikům a proto je zcela zdravou bankou a překračuje veškeré požadované ukazatele. Jedná se o nepodložené pomluvy. |
| 12.3.
17:55 Karl |
Četl jsem, že jednání komplikují i silné osobní antipatie mezi představiteli obou stran. Co je na tom pravdy a jak hodně si obě strany vjely do vlasů?? |
| 13.3.
09:45 M.D. |
Motivy jednání druhé strany mi nepřísluší hodnotit, nicméně my jsme vždy přistupovali k otevřeným otázkám konstruktivně a bez osobních podtónů. |
| 12.3.
16:29 Loubik1 |
Vážený pane Ing.Marku Ditzi, rád bych se Vás zeptal, jak to opravdu vnímáte, jako podvod na Vaší společnost ze strany státu, anebo jen spor o částku, při té příležitosti bych se rád zeptal na hodnotu dané transakce. L. |
| 13.3.
09:43 M.D. |
Celou operaci IPB vnímám tak, že stát si objednal od ČSOB náročnou službu, ČSOB ji odvedla v nadstandardní kvalitě a nyní ČSOB a stát vedou jednání o výši odškodnění za tuto službu. Hodnota transakce s Kajmanskými fondy byla ve výši cca. 20 miliard Kč, přičemž IPB ji vykazovala za více než 40 miliard Kč. |
Cena za krach IPB bude
známa do červnových voleb
HN.IHNED.CZ 15. 5. 2002
Jana Havligerová, Julie Hrstková
Pavel Řežábek, ředitel konsolidační agentury tvrdí, že většinu aktiv IPB musí z rozhodnutí ČSOB vlastnit stát. Schůzky mezi ministrem financí, šéfem České konsolidační agentury a ČSOB měly dořešit spory o převod aktiv bývalé IPB na stát. Podle generálního ředitele agentury Pavla Řežábka však definitivní tečka napsána zatím nebyla
Praha,
15.května (HN) -
hn: Převezme konsolidační agentura i všechny méně
problematické úvěry a získá kontrolu nad kajmanskými
strukturami, do kterých IPB vyvedla majetek asi za čtyřicet
miliard?
Neřekl bych, že dostaneme všechna takzvaná šedá aktiva.
Část z nich zůstane v ČSOB. Co se týká kajmanských
struktur - přistupujeme k nim stejně jako k ostatním. To, že
byla vyvolána nálada, že jsou speciální, je dáno tím, že
nejsou v Čechách a že tvoří relativně velkou položku. A
termín Kajmany spoustu lidí láká k různým
spekulacím.
OTÁZKA:
hn: Předá podle dohody ČSOB konsolidační agentuře kontrolu
nad kajmanskými strukturami (jde o fondy, na něž IPB převedla
majetkové podíly některých podniků.)
Tématem schůzky nebyla záležitost jedné speciální
položky. Bavili jsme se o probíhajícím systému převodů a
konstatovali jsme přitom, že se nám podařilo většinu
úkolů splnit. Před námi zůstává část otázek
technického řádu, a také dořešení obtížných případů.
U Kajmanů jsme se dohodli, že budeme hledat cestu, jak
nynější režim ukončit. Budeme hledat řešení, které by
bylo přijatelné. Další jednání budeme mít tento týden.
OTÁZKA:
hn: Je mezi zmiňovanými návrhy i to, že ČSOB předá
kontrolu nad kajmanskými strukturami státu?
Především: V době schůzky jsme vůbec nebyli dohodnuti, jak
s tím naložíme. Náš názor byl, že bychom struktury spíše
měli vlastnit my. ČSOB měla zájem mít do nich i nadále
větší přístup. V jakém bodě se naše názory nakonec
sejdou, to je téma k dalšímu jednání. Vítáme, že se
přestalo diskutovat o tom, zda budou patřit státu, nebo ne.
OTÁZKA:
hn: Jaký přístup k těmto aktivům by měl podle ČKA zůstat
ČSOB ?
Rádi bychom aktiva z kajmanských struktur spravovali podle
rozhodnutí, která budou učiněna v naší agentuře. Je to ale
záležitost vyjednávání. Osobně bych nerad předpovídal, do
jaké míry by do struktur měla mít přístup banka.
OTÁZKA:
hn: Bude ČSOB dotahovat do konce soudní spory, které se nyní
kolem některých úvěrových případů nebo transakcí vedou?
Například spor, v němž kvůli obchodu s akciemi Plzeňského
Prazdroje a Radegastu ČSOB žaluje Nomuru o náhradu škody ve
výši dvaadvaceti miliard?
Jednání mezi ČKA, ČSOB a Ministerstvem financí opravdu
nejsou uzavřena. Kdybych předjímal, byla by to spekulace.
Zatím nejsme účastníky těchto sporů, takže o nich nemáme
detailní informace. Každopádně se budeme snažit, abychom
získali zpět co nejvíce z těchto aktiv.
hn: Jedním z případů, které ČSOB už začala řešit, jsou
úvěry poskytnuté sklárnám a porcelánkám seskupených kolem
Porcely Plus. I tato záležitost patří do kajmanských
struktur. Bude ji obchodní banka moci dokončit?
U aktiv, která budeme spravovat my, budeme transakce
uskutečňovat sami. Nikoli, že bychom je chtěli dávat ČSOB k
dokončení. Přechodné řešení v těchto případech
nepřipadá v úvahu.
OTÁZKA:
hn: Proč ČKA chce převzít i takové úvěry, které
dlužníci řádně splácejí - což je případ České
produkční, servisní organizace televize Nova?
Neřekl bych, že bychom si úvěr České produkční chtěli
převzít.
OTÁZKA:
hn: Znamená to, že se ČSOB této pohledávky vzdala
dobrovolně?
To jste řekly vy. Nebudu vám však odporovat.
OTÁZKA:
hn: Celá transakce mezi ČSOB a Konsolidační agenturou se
protahuje. Na čí straně je vina?
Neřekl bych, že se nyní zpožďuje. Naším zájmem
je ukončit ji k dvouletému výročí převzetí IPB. To
vyjádřila usnesením i vláda.
OTÁZKA:
hn: Proč tedy panuje kolem celé záležitosti taková
nervozita?
Protože tyto transakce podléhají jak obchodnímu, tak
bankovnímu tajemství, které nemůžeme porušovat, objevuje se
mnoho spekulací. Navíc je tu řada osobních zájmů, které
nemůžeme ovlivnit. Pouze komentujeme vzájemné vztahy. Ty jsou
někdy lepší, někdy horší. To ale do vyjednávání patří.
hn: Agentuře jsou vytýkány vysoké náklady na její činnost.
Převod aktiv z IPB tyto náklady ještě zvýší. O kolik?
Snažíme se operaci zvládnout co nejúsporněji. I když si na
ni musíme půjčit, což vychází z podstaty naší činnosti,
jsem přesvědčen, že se nám podaří získat zdroje za co
nejnižší cenu.
OTÁZKA:
hn: Jaký objem aktiv z ČSOB na sebe nyní agentura převezme?
Naposledy se hovořilo o zhruba o 130 miliardách korun.
Jakékoliv číslo, které nyní řekneme, vyvolá další
otázky. Objem bude přibližně v řádu, který zmiňujete,
možná i nižší. Konkrétní číslo určitě bude známo do
voleb.
Autoři článku: Jana
Havlingerová, Julie Hrstková
www.ihned.cz/autori
![]()