Václav Klaus: Investiční pobídky a
mystifikace
Komentář předsedy Poslanecké sněmovny je věnován
nedávné zprávě státní agentury CzechInvest o výši
zprostředkovaných investic do ČR prostřednictvím této
agentury.
CzechInvest zajistil
investice za pětapadesát miliard korun, hlásal nedávno
novinový článek. V dalším jsme si mohli přečíst, že od
svého vzniku v roce 1993 státní agentura CzechInvest
přilákala do České republiky 5,7 miliardy dolarů, které
vytvořily 47 tisíc pracovních míst. Takových prohlášení
jsme slyšeli mnoho. Lidé tím získávají pocit, že pro ně
vláda ze zahraničí "získává peníze" a
"vytváří pracovní místa".
Ve skutečnosti jde o jednu z nejnehoráznějších mystifikací,
které nám vnucuje státní byrokracie, aby prokázala svou
potřebnost a důležitost. Je smutné slyšet podobné úvahy i
od většiny novinářů a dokonce i od některých ekonomů,
kteří mýty o investičních pobídkách přejímají a leckdy
i sami šíří.
Trvám na tom, že zahraniční firmy, které investují do
skutečně efektivních a výnosných projektů, by k nám
přišly i bez investičních pobídek. Investiční klima je u
nás příhodné díky levné a kvalifikované pracovní síle,
dobré infrastruktuře a perspektivnímu domácímu trhu. Ne
díky investičním pobídkám. Když k tomu vláda investorům
přidá dárek od českého daňového poplatníka, proč by jej
nepřijali?
Představa, že si země jako Česká republika, Maďarsko,
Portugalsko nebo Irsko konkurují o velké investory (typu
Phillipse nebo BMW) tím, že se navzájem trumfují
investičními pobídkami, je směšná. Velké firmy se řídí
zcela jinými strategickými úvahami než tím, jestli jim
vláda poskytne "daňové prázdniny", nebo jestli jim
přispěje na zaškolování pracovníků. Když se lidí od
Phillipse nebo BMW zeptáte, zda jsou takové investiční
pobídky důležité pro jejich rozhodnutí, řeknou, že ano -
byli by hloupí, kdyby říkali něco jiného.
Hlavním argumentem proti investičním pobídkám je
skutečnost, že snižují celkovou efektivnost investování v
zemi. Pobídky dostane firma, která u nás proinvestuje
minimálně deset miliónů dolarů. Proč je nedostane deset
firem, z nichž každá proinvestuje milión dolarů? Proč
vláda uměle zvýhodňuje velké investice na úkor menších
podnikatelských projektů?
Musím trvat na tom, že neexistuje žádná teorie ani
zkušenost, které by prokazovaly, že je jedna obří investice
efektivnější a výnosnější než několik menších
projektů. Kdyby velký investor přišel investovat
"jen" kvůli pobídkám (bez kterých by se mu
investice nevyplatila), pak by musela být tato investice
neefektivní, a proto nežádoucí. Měla by ekonomický smysl
jen díky umělému zvýhodnění státem.
Proč toto zvýhodňování naše vláda dělá? Jediný důvod
je důvod politický: Jedna velká investice působí jako
viditelný úspěch vlády a její "moudré politiky",
zatímco mnoho menších investic působí "jen" jako
úspěch aktivity podnikatelů. Že takovou politiku dělá mnoho
jiných zemí? Ano, dělá, protože se jejich vlády řídí
stejnými motivy, protože se snaží dělat hlavně to, co bude
vypadat jako jejich vlastní zásluha, co bude v médiích, co si
budou moci přivlastňovat.
Že zvýhodňování megalomanských investičních projektů
může ve svém důsledku škodit místům, kde jsou
uskutečňovány, pochopili už i mnozí starostové, kteří by
ve svých obcích raději viděli více menších investorů než
jednoho velkého. Dovolím si citovat jednoho starostu, který
řekl: "Obrovské zahraniční firmy jsou závislé na
globální ekonomice a nikde není psáno, že se za pár let
neseberou a neodejdou třeba na Ukrajinu. Menší investoři jsou
více spjati s regionem, a proto tak snadno neodcházejí."
Naše socialistická vláda je nepoučitelná. Podle Ministerstva
průmyslu a obchodu stát podporuje velké investory proto, že
do regionů přinášejí nová pracovní místa. To je ovšem
naprostá mystifikace. Velcí investoři pracovní místa
"nepřinášejí", pouze využívají pracovní sílu,
která v regionu je (nemluvě o tom, že v mnoha případech
přetahují nejkvalifikovanější pracovníky místním
podnikům).
Kromě toho mají pobídky řadu vedlejších
"neviditelných" efektů. Vedlejším a ne zcela
viditelným efektem přílivu zahraničních investic je
například zhodnocování koruny, které zdražuje naše vývozy
a tím znevýhodňuje některé naše domácí podniky.
I když investiční pobídky de jure nezvýhodňují
zahraniční investory před domácími (dostane je každý, kdo
uskuteční velkou investici), zvýhodňují je de facto,
protože mnohamiliardové investice jsou u nás dnes schopny
uskutečňovat jen velké zahraniční firmy. A pro zvýhodnění
není žádný důvod. To, co potřebujeme, nejsou umělé
investiční pobídky, ale dobré podnikatelské a investiční
prostředí, v němž nebude nikdo ani diskriminován, ale ani
zvýhodňován na úkor jiných.
Nejúčinnějším prostředkem k tomu se dnes jeví razantní
snížení daní z příjmu právnických osob z dnešní
úrovně zhruba na polovinu. To by představovalo mocnou
investiční a podnikatelskou "pobídku" pro všechny
podnikatele, bez ohledu na to, jestli jsou velcí nebo malí,
zahraniční nebo domácí.
Autor je předseda Poslanecké sněmovny a ODS
To, co potřebujeme, nejsou umělé investiční pobídky, ale
dobré podnikatelské a investiční prostředí, v němž nebude
nikdo diskriminován, ani zvýhodňován na úkor jiných.
Václav Klaus, HN 3.4.2002
| Od: milan | 4.5 05:32 |
Vaclav Klaus: Investicni pobidky a mystifikace
Ten Klaus je neuveritelny blb.Za jeho vlady
chtel Mercedes koupit Liaz Jablonec a zadal pana inteligenta o
danove prazdniny.Jeho odpoved byla,ze tak velka a prosperujici
firma by si o takove veci rikat nemela.No a dneska Liaz je v
riti,stejne jako slavna Klauzova Ceska cesta,kuponova
privatizace.No a dneska ten
stary blabol je proti EU protoze to si da EU pozor na zlodeje
tipu Stehlik,Soudek a spol.
Diky pobidkam tu mame dneska Toyotu a desitky malych japonskych firem ktere zamestnavaji lidi ktery prisli o praci v Plzensky Skodovce nebo Kladensky Poldovce.
At mu uz nekdo zavre hubu.
| Od: Honza <jaho@email.cz> | 3.5 19:18 |
Václav Klaus: Investiční pobídky a
mystifikace
Celý tento článek osobně beru jako naschvál
přestřelený.Všem nám je jasné, že pokud někdo do
ekonomiky peníze přinese ať více, nebo méně efektovně,
vždycky je to pro ni dobře. Je pravda, že část investic je
míněna krátkodobě, ale protože velká část investorů je z
Německa, Angli a pod. zemí, jejich velkou motivací je
"levná" pracovní síla při urč. kvalitě a
potenciální spojení našeho trhu s EU.
Nikdo mě nepřesvědčí o tom, že Škodovka třeba počítala, že u nás bude průměrný plat 400 DM navěky. Investoři znají pozici ČR na mezinárodní úrovni a pokud zde staví tovarny a shánějí lidi, dělají to s dlouhodobými úmysly. To, v čem má p. Klas pravdu je nelogické zvýhodňování velkých, nadnárodních firem oproti menším, českým. Podmínky pro založení nové společnosti se pro naše občany zpřísnily a s expanzí na naše území firmě žádná agentura na rozdíl od zahraničních investorů nepomůže.
Na druhoú stranu byla naše ekonomika donedávna tvořena gigantickými koncerny a proto nemůžeme očekávat, že tyto do těchto firem budou investovat české firmy z vlastního kapitálu (s vyjímkou sporných příkladů p. Koláčka, Babiše a jím podobných).
| Od: Pavlina <I01JAP01@student.ceu.hu> | 3.5 18:50 |
Proc se profesor Klaus
behem sveho pusobeni ve vlade nezasadil o viditelne snizeni dani
na potrebnou uroven pro prilakani investic
Souhlasim s prof. Klausem, ze v jistem smeru investicni pobidky,
kter jsou poskytovane zahranicnim investorum, prevazne kvuli
vyskokym limitum pro investice, jsou v jistem smeru nerovnou
konkurenci pro domaci vyrobce.
Zcela jiste snizeni dani a vytvoreni vhodneho institucionalniho ramce je lepsi cestou. Ovsem vyvstava otazka, proc Ceska republika nesla touto cestou za vlady prof. Klause?
Vysledkem obdobi vladnuti p. Kaluse byly nizke investice ve srovnani s Madarskem a Polskem. Proc Ceska republika nenasledovala Madarsko a nesnizila dan z prijmu pravnickych osob na 18% ?
Socialni vlada aspon ucinila krok, ktery sice neni idealni,a le alespon investice prilakala, i kdyz za cenu danovych prazdnin.
A je skutecne pravda, ze za takovychto podminek Ceska republika je schopna vyrazne konkurovat napr. prave zminenemu Madarsku levnou pracovni silou? Je zde skutecne takovy rozdil? Obavam se , ze nikoliv.
Myslim si, ze secteno
podtrzeno nizke dane a investicni pobidky v Madarsku zcela jiste
hraly velkou roli v rozhodovani manazeru o alokaci investice.
Zaroven pro soucasnou politiku investicnich pobidky mluvi i fakt,
ze pokud by Ceska republika neposkytla investorovi investicni
pobidku,sice by se tim chovala korektneji
k ceskym domacim vyrobcum, Investor vsak muze investovat do
vedlejsiho statu jako Madarsko ci Polsko a odtud bude efektivne
konkurovat ceskym podnikum. Ceska republika by takale prisla o
mozneho
zamestanvatele a nositele know how.
| Od: honza l. | 3.5 18:45 |
Václav Klaus:
Investiční pobídky a mystifikace
Pokud by existoval pruhledny a jasne definovany soubor podminek,
za kterych investor ziska danove ulevy, neexistovalo by duvodne
podezreni, ze hlavnim duvodem je objem investice... Investicni
pobidky jsou urcite vhodnym nastrojem, pokud na ne dosahne kazdy,
kdo je schopen predlozit efektivni podnikatelsky plan... bez
ohledu na objem investice.
| Od: Marek | 3.5 16:03 |
Václav Klaus:
Investiční pobídky a mystifikace
Bezpochyby je možné, že velcí investoři, kteří získají
pobídky, po čase odejdou jinam. Opravdu dokáží odčerpávat
kvalitní odborníky z českých firem. Na druhou stranu mohou
vytvářet a vytváří příležitosti subdodávek místním
firmám, které namají možnosti na lokálním trhu, a zcela
jistě vytváří pracovní místa. Vždy je lepší diskutovat
nad konkrétními čísly, takže mudrovat nad výhodností nebo
nevýhodnotí investičních pobídek nemá na tomto místě
valného smyslu. Bydlím v regionu s 20% nezaměstnaností a
dovolím si pochybovat, že Vámi navrhovaná alternativa vůči
pobídkám - snížení daní - by měla více pozitivní dopad.
Přeji štastnou cestu na nebo z grémia a pevně doufám, že se
nestanete premiérem
| Od: Aleš | 3.5 14:58 |
Václav Klaus:
Investiční pobídky a mystifikace
Vážení, můžete kritizovat styl a důvodné cíle, ke kterým
článek směřuje, v čemž s Vámi naprosto souhlasím, avšak
jeho myšlenky (část) rozhodně nikoliv. Samozřejmě, že
takový výrok, jako "velcí investoři nepřinesou
pracovní místa" je z jiné planety, ale na druhou stranu
nepřestěhovatelných investic je tak možná 1/3!!! Domnívám
se,že ani pořádně nevíte, co to je v takovém podniku
pracovat, pokud nejste ve vrcholové manažerské pozici. Děs a
hrůza a ještě k tomu velmi silně poprůměrné platy.
Doufám, že nikdy nebudu muset nastoupit do nějaké
"výhodné" zahraniční investice.
| Od: Ing. Ivo Pokluda, CSc <ivo.pokluda@semperit.at> | 3.5 14:23 |
Václav Klaus:
Investiční pobídky a mystifikace
Další perla z pera našeho ekonomického "genia"
navazuje na ty dřívější, jako:
"...nepoznám špinavé peníze... "
"...... vlastní výzkum nepotřebujeme, co budeme
potřebovat, to si koupíme formou know-how..." adt.
Když jsou pobídky pro rozhodování o investicích naprosto
zbytečné, proč je to běžnou praxí v daných limitech i v Z.
Evropě? Např. bývalá firma AlliedFibers, nyní Honeywell, se
rozhodla z 5 možných míst v Evropě pro výstavbu ve
francouzském Longlaville právě na základě pobídek
francouzské vlády. Takže to asi bude trošku jinak, než jak
se nám zase pan profesor snaží namluvit.
| Od: Martan | 3.5 12:44 |
Nevím o co panu Klausovi jde, ale rozhodně si nemyslím ze by se neměly prefervat velé ivestiční celky. Protože takto vybodované velké podniky nikdo menůže jen tak přemístit do jiné oblasti za levnější pracovní silou a navíc tyto velké invetiční celky přitáhnou mnoho podniků které zde vytvoří bez podpory státu meší podniky pro výrobu součástek pro ty velké.
| Od: Čtenáře | 3.5 12:23 |
Václav Klaus:
Investiční pobídky a mystifikace
Klaus se zbláznil nebo si myslí, že Česi jsou pitomci
| Od: Cenda | 3.5 11:24 |
Pane profesore co to
je za blábol
Vaše tvrzení že - "Velcí investoři pracovní místa
"nepřinášejí", pouze využívají pracovní sílu,
která v regionu je" - mi připadá jako blábol z jiného
světa . Podle mého ty místa přinášejí a nabízejí je
místní pracovní síle
| Od: v. klaus | 3.5 12:54 |
Václav Klaus: Investiční pobídky a mystifikace
cendo, prave jedu na gremium a na mem laptopu se ojevil vas clanek. jsem velmi, ale velmi znepokojen urovni internetove ctenarske obce. to co jste predvedl nema s ekonomickou debatou na urovni nic, ale vubec nic spolecneho. ne, to opravdu neni dustojne, abych vam dale odpovidal.
vas predseda pspcr
| Od: obcan | 3.5 09:44 |
Investiční pobídky
a mystifikace
jsem zvedav, zda se bude pan Klaus chovat tak rozumne jak pise,
az bude on v cele vlady. Pokud tedy vubec bude. Na zaklade
zkusenosti s jeho vladnutim v minulosti mu bohuzel neverim.
| Pan
Klaus,
ach, který z jeho titulů je ten správný, je
profesionál v oboru ekonomie. To je ovšem třeba
Ježek, Pán zhrouceného kapitálového kruhu, taky. Ten
ale přiznává, že četl svého oblíbeného von Hayeka
podobně, jako my dnes čteme Pána prstenů.,
desetkrát, než jeden pochopí o co jde. A podle toho to
taky vypadá. Klaus je ale jiný (Ježek: Jak jsme budovali kapitalizmus.). On si na své profesionalitě, pověsti a postavení velmi zakládá. Je to pan někdo. Urážky nejsou asi na místě. Orel much nelapá - a vice versa. Jenže my jsme profesionálové v hodnocení výsledků ekonomických teorií, představ a jejich vlivu na život občana v praxi. Profesionálové s celoživotní, každodenní zkušeností na úvazek 24 h. Není to míněno jako sranda. Představte si, že najedete 2 miliony kilometrů a pak vás posadí za volant nového modelu. A vy řeknete - nové auto je blbé. Konstruktér to odrazí slovy - jste kretén, který neumí navrhnout jedinou součást motoru. Hovno! Když řeknete, při zmíněné praxi, že je nový vůz blbý, tak je prostě - blbý. Profesor, neprofesor. Pan profesor Klaus má jistě pravdu z úhlu svého pohledu, daného místem, na kterém stojí. A jeho čtenáři také, protože stojí jinde. Jen bych rád přidal dvě poznámky.
A na okraj: sociální demokracie neudělala vůbec nic. Jen přestala opakovat a omílat liberálně konzervativní pravičácké kraviny. Jinak nic, vůbec nic, spíš bordel. A přesto tato samotná iluze stačila, aby ekonomika vzala obrat !!! Takže přednášejte hlavně členům ODS, pane profesore. P.V.S. |